Skip to main content

hazadDUNYA

nie ape yg ida bace n pasan ah...
keterbalikkn dunia..
dunia akhir zaman nie...

1. psl org meninggal.klu zmn Rasulullah dlu,jiran kpd family org yg meninggal tu akn sediakn mknn ntuk org2 yg ziarah umah yg meninggal tu.tp skrg,pandai2la family org meninggal tu siapkn sendiri.pastu yg ziarah pn xpk klu2 t'mkn mknn anak yatim yg belum dibhgikn.main sebat jek.

2. psl kenduri.nie beza mse kenduri kawin ngan mse tahlil org meninggal.klu nk g kenduri kawen,bkn main lg nk bg hadiah2 bagai.klu xde,xnk g.malu.pdhl bknnye org kawen tu nk peras ugut suro bg hadiah pn.tp mse g tahlil xde duit,xnk pk nk malu plak.haiz...

3. nk ngadap Allah.klu g umah org2 besar negara,pakai gile segak,tampan,ayu,cantik,menarik,tertarik,bla3 sume...tp klu ngadap Allah,selebetnye na'uzubillah!

4. klu g jamuan hepi2 kt umah org.bkn main segan2 bagai nk mkn kasik abes.pdhl mmg tuan rumah tu nk suro mkn kasik habis pn(org buat mknn mmg ntuk habiskn pn,kn3??).xkn nk bazir plak main buang2.huh.

5. solat sunat.klu g masjid,bkn main rajin nk solat sunat(kdg2 sbb nk jual minyak jgk tu.hrp2 kite xcmtula) tp ble kt umah,pas solat jgn hrp ah nk tgk ade yg solat sunat.pdhl yg Rasulullah saran adlh solat sunat kt umah sbb xnk bg riak2.

6. kenduri haji.sblm g hj,sume nk wat kenduri2 sgale nk btaw sume org.tp ble blk mekah xde plak nk kenduri.pdhl yg Rasulullah s.a.w saran adlh buat kenduri ble slmt blk dr b'musafir.haa...cmne tu?

7. quran.sme parents risau gle klu anak2 drg xsc0rer dlm xm,hntr g tusyen sume.byr mhl2.tp xnk plak hntr anak drg study cmne nk bce quran ble taw anak drg xreti bce quran.bg parents skrg,jnji result gempak.solat,quran,haram jadah nk kesah.(tp parents2 kite xkot..kn3??)

8. keje vs ibadah.klu nk g kje..ujan,pns,ribut,petir,bla3 sume sanggup redah.tp klu nk g msjd..ujan jek tr0s xjd g.apedaa..

9. istri zmn skrg.nk kua bkn main melawa.sembur sane,spray sini.segale anting2 digantungnye.tp klu kt umah.dpn husband sndrik pn slebet jek.haaa...

jd,tu jek k0t p0st kali nie.ida pon cm terase jgk taw.jd kt sape2 yg da t'bc,betulkn la amalan yg xbtl nie.bak kate naqibah ida,'biasakn yg betul dan betulkn yg biase'..taw! aiseyman...da lmbt.nk g pr0g.bkl sunyila blog nie ntuk 5-6 hari.huh.ok,ape yg baik dtg dr Allah,yg buruk tu syaitan yg hasut+kelemahan diri ida sndrik.jd xpyh ik0t.huh.wallahu'alam.




sha: aku nie kate jek nk g pr0g.mandi p0n blom ag.yenna!!

Comments

Popular posts from this blog

lebih baik

dari yg berjiwa sgt tulus CUTI. yeayy! ummi suruh ida belaja jahit baju kurung. "sket3 jahit tudung. bukan setiap masa pakai tudung bulat" tapi ida tidur. dan kne marah. ohh ummi, bukankah tidur lebih baik dari buat yang bukanbukan?? nurul iman syuhada binti pak itam. ohh muka beliau sangat bayi. tp menjengkelkan bila tengok mukanya yg bersedia-untuk-nangis-setiap-masa. [nanti ida upload] pulang dari xrek. xtawlah ape pangkat snanye. [fc+kameragirl+kakakcantik+makciksopan+ohh lupa...KODA] berkenalan dengan abanglong yang sangat baik--> kN cakap. dan ida rasa, ohh ''sangatbaik-xpernah-buli-ida'' selamat bertemu kembali syazman+hadi = kwn skola. ida sila belajar untuk jadi sabar sebab dia marahmarah dekat adik yang makihamun-macamlah-dia-takpernah-makihamun-ish3.. eh memang tapernah pun!! [nanti update gmbr+video kt fb.KOTT.] dan masih cuba memahami diri.

Aman

Sejak awal january 2018 aku jual tudung ni. Instant soft denim. Alhamdulillah pakai fbads bolehla laku min 15 helai setiap hari. - Aku fikir camna aku nak increase sale lagi tapi dalam masa sama masih dapat luang masa lebih untuk keluarga. - Off data? Mustahil. Camna customer nak reach aku kalau aku off data. Buat jadual? Sama juga. Ada anak kecik kalau kau jadual camna pun akhirnya masa kau akan terdrag tanpa sedar sebab jadual masa makan belum tentu anak nak makan. Kang kau mula spirit nak buat kerja masa tu dia mintak makan. Masa dia membuang pun bukan boleh estimate tepat. Kadang betul lepas makan dia dah berak. Kalau x, 2 3 jam kemudian. Habis apa guna jadual engkau? Haha. - So lepas sebulan lebih aku figure sesuatu. Know what, aku deactivate fb dan ig. Surprisingly yes that was my biggest time dragger.  - Dah seminggu aku tak tgk ig dan fb. Memula rasa awkward. Macam kosong. Macam kau nak buat apa eh dengan phone kau masa takda customer text. Eh buat apa lagi

Ocd berbalik

Siapa ada ocd kita geng. *sep! - Pernah baca/dengar ayat ni? Haha. Aku selalu dengar. Tapi tak pernah sep dengan orang. Because i am obviously non-ocd.  .gambar langsung takda ocd. - K berbalik semula pada ocd. Aku suka organize everything accordingly tapi aku kategori yang tolerateable dan flexible macam ahli gimnas. Tetiba. Contohnya aku still boleh pakai skirt kemudian terjah masuk hutan cumanya tak berapa kena la sebab tak ikut tema. But i am still okay with that. Kalau kena kejar rimau aku keluar skill panjat pokok macam monkey la. Gituu. - Haritu aku berjalan dengan orang ocd. Orang ocd yang aku kenal yang betul ocd tak banyak pun sorang dua je mungkin yang betul ocd. Yang lain ocd di permukaan kertas survey atau quiz fb aje rasanya. - Yang ocd betul ni aku tengok memang sejenis tak boleh tengok benda senget/ terkeluar petak/ letak tak ikut label memang neat la aku punya charm handbag gantung terpusing sikit je dia dah tolong twist semula biar gantung tu nam