.anakku bukan anakmu.

Wednesday, July 28

hadir

Dan selangkahku rapat kepadaMu, seribu langkah Kau padaku..

Es0k presentati0n. Stress.

Tuesday, July 27

mid-sha'ban

salam.
cuma nak berkongsi.

Bismillah..

Adalah disunnatkan berpuasa di bulan Sya‘ban sebagaimana yang diriwayatkan daripada Aisyah Radhiallahu ‘anha berkata:

Maksudnya: "Adalah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam berpuasa sehingga kami mengatakan baginda tidak berbuka, dan baginda berbuka sehingga kami mengatakan baginda tidak berpuasa. Saya tidak pernah melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam menyempurnakan puasa satu bulan kecuali pada bulan Ramadan dan saya tidak pernah melihat baginda berpuasa lebih banyak daripadanya pada bulan Sya‘ban."

(Hadits riwayat Bukhari)

dannn...

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam memperbanyakkan berpuasa pada bulan ini adalah disebabkan oleh beberapa perkara sebagaimana yang diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid berkata:

Maksudnya: "Wahai Rasulullah! Aku belum pernah melihat engkau berpuasa satu bulan daripada bulan-bulan sebagaimana (banyaknya) engkau berpuasa di bulan Sya‘ban" Baginda bersabda: "Sedemikian itu kerana bulan Sya‘ban, bulan yang manusia lalai (kerana terletak) di antara bulan Rajab dan bulan Ramadan, dan Ia adalah bulan dimana diangkat padanya amalan-amalan manusia kepada Allah Rabbul ‘Alamin, maka aku suka supaya diangkat amalanku sedang aku di dalam keadaan berpuasa."

(Hadits riwayat An-Nasa’i)

1. amalan membaca yasin 3 kali untuk menyambut malam nisfu sha'ban adalah bid'ah. kerana tiada terdapat mana3 riwayat, hadith, apetah lagi ayat quran [nas] yang mengatakan ke-sunnat-annya. ia dilabelkan bid'ah bukan pada bacaan yasin itu, tetapi pada penceritaan yang mengaitkan nabi sedangkan ianya tidak samasekali. ianya adalah semata3 adat melayu.

2. fadhilat mid sha'ban tiada dalam dasar islam. malam yang diagungkan itu hanyalah lailatul-qadar sahaja.

3. berpuasa sunnat selepas mid-sha'ban adalah diharuskan kerana larangan berpuasa sunnat selepas mid-sha'ban itu adalah terdapat dari hadith dha'if.

*mid-sha'ban= 15 sha'ban.*

p/s: ini bukan cerita dongeng. ini betul3 punya. sumber berdasarkan islam Online, kitab Qardhawi: Fatawa Mu'asirat, Lujnah Daimah Arab Saudi, Lujnah Fatwa Al-Azhar, FiQh Sunnah, Ustaz Basri Ibrahim, majoriti mujtahid hari ini: Sayyid SabiQ, Prof Mutawalli Sya'rawi, Dr Abdul Karim Zaidan, dan Prof TM Hasbi AsSiddiqui. Wallahu'alam.

p/s II: i'm currently listening to maherzain- barakallah. ohh apekah??

Monday, July 26

sebulan

.saya dah bagi muka kasihan saya, tolong maafkan ya.

salam.
yaa sudah sebulan di sini. sebulan tanpa pulang.
lately nie macam banyak emosi.
kenapakah??
bukan dengan kawan je, dengan yang tak kawan pun emosi.
sebab tak dapat balikkah??
hehh..
sorry kepada yang dah terkena..
sumpah-tak-sengaja.

"ehemm. puasa jom?? :)"


p/s: ape kata yang mintak i balik tu, sponsor tambang i. mesti i on punye.. hahah ok i kedekut.

Thursday, July 22

hmmm

1) saya rindu bilik tv. dan isi perutnya. bilik tv dah sangat berubah sekarang.

Seandainya kau ada di sini denganku
Mungkin ku tak sendiri
Bayanganmu yang selalu menemaniku
Hiasi malam sepiku
Ku ingin bersama dirimu

Ku tak akan pernah berpaling darimu
Walau kini kau jauh dariku
Kan s’lalu ku nanti
Karena ku sayang kamu

Hati ini selalu memanggil namamu
Dengarlah melatiku
Kuberjanji hanyalah untukmu cintaku
Tak kan pernah ada yang lain

Adakah rindu di hatimu
Seperti rindu yang ku rasa
Sanggupkah ku terus terlena
Tanpamu di sisiku
Ku kan selalu menantimu

2) saya dihujani assignment gile sampai ramai terasa dengan saya sebab asyik tak contact mereka. (ayat bajet memang hott)

فَوَجَدَا عَبْداً مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً

Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.

3) saya baru balik swimming kt VIP hotel dengan cik rabiatul adawiyah dan berasa sangat mengantuk sekarang. hahah. thx cik ada + cik fisha..:)

4) video ini buat saya hilang ngantukpenat yang ade.

[link]

5) sabtu ni nak buat ape ye? hahah. gedik nk sebut sabtu padahal cuti setiap jumaatsabtuahad.huu~

Tuesday, July 20

terasa


saya terasa dengan awak. kami terasa dengan awak. kawan dah lama. kenapa masih banyak rahsia?? saya tau ini dari orang lain. saya, kami terasa. awak camne? masih tega berahsia? huhh!

p/s I: kita dahlah jauh, dan awak masih berahsia..:(

p/s II: ehemm. wahai kamu yang cantik tu, jangan curi saya punya lahh!

Thursday, July 15



currently menggila dengan orang-gila rakan sebaya dalam kelas.
wahai ain, charp + zynoe aku dah berpunya rakan sebaya walawehh.
ehh tapi bukan lupa korang.
ohh btw, aku online kt oldtaste je sobs sedih gile.


p/s: semakin sayang alisha nie haa..

Saturday, July 10

far away

ok dah seminggu.

satu.
dan aku sangat bertabah hati. sedang bertabah hati. masih bertabah hati.
[ehh aku manade hati laaa- hati dah jadi batu mengarut!]
ana bikhair ehh tibo!

dua.
aku singgah rumah haninnazurah busuk lantas mendapati beliau tiada dirumah sebab pergi sagil dengan wanibunni haih memang nak kena betul. tapi amarah diatasi bila nampak berokben beliau berkedip3 tanda mintak aku guna untuk online.. *ok aku senyum* Lantas ditemani hamster yang asyik dok suwitt3 aku memang buat aku perasan habis, maka ter-updatelahh belogg ini. yeyeyy! alhamdulillah. takbir, Allahuakbar! [dapat update belogg seronok cam hape kau tengok]

tiga.
ohh sebelum lupa, aku sangat tension masuk kelas sekarang sebenarnya sebab dah tade kawan. budak3 markas semua dah blah. lari merata3 sampai aku rasa setiap kali masuk kelas pun aku jadi nervous tak tentu hala sehingga selalu kentut diam3 sebagai tanda tak ada kawan sobs. markas pun dah tak ada. derang jadikan DORM wehh gile macam sekolah menengah lahh harmoni sangat. pegawai keselamatan juga sangat menjalankan tanggungjawab sebab setiap pagi pun buat roadblock supaya kereta aku tadapat masuk dalam memang macam haramjadah berdedikasi.

empat.
assignment dah dapat sejak kelas pertama. azam, amel, dan rozy sila bersedia! hahah bajet ketua kumpulan walawehh..

p/s: saya rindu amie, nurul, ern, ain, charp, zy, dan alisha saya..




Saturday, July 3

pulang

salam.
post untuk bulan julai nie.
post sebelum masuk sekolah.. s0bs3 yeyeyy.

minta maaf untuk yang tersilap bicara terkasar bahasa tersegalagalanya.
sebab kita manusia hina.

untuk yang bakal balik+masuk sekolah semula, tapi macam sanggup taksanggup, ingat hadith ini.
"siapa yang menempuh satu jalan untuk menuntut ilmu, maka akan Allah mudahkan baginya jalan ke syurga"

untuk yang aku bakal tinggalkan, selamat jaga diri.

untuk penjaga hati jam saya, sila sayang jam itu macam saya sayang kamu heheh.


p/s: akan rindu rumah!!