Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2011

lelaki malayu

satu benda aku agak rindu tentang malaysia adalah trennya. kau tahu tren yang ade gerabak wanita tu? haa aku rindu nak halau lelaki yang masuk dalam gebarak wanita tu. aku bukan ape, cuma aku rasa wanita3 yang dalam gerabak tu perlu diselamatkan. aku cukup xsuka tengok stiker warna pink, gambar awek lekat kat pintutingkap gerabak, tapi boleh lagi lelaki3 nie bantai rabun masuk jugak. memang rasa nak sepak.
tp scene tadi paling rasa nk sepak pakai kaki. situasi: aku nak halau lelaki indon *agaknyelahh
"blah", sambil jari ibu aku tunjuk suruh mamat tu keluar lalu pintu belakang.
mamat tu muka sengih3 datang kat aku, rasa lahh jugak macam nak siku. tapi aku sabarkan hati.
"kau nak ape? keluar ikut sana. sini gerabak wanita", aku jelaskan dengan sabar3..
dengan muka tesipu3 mamat tu jawab, "sebenarnya dulu mak aku mengandung nak anak perempuan.."

dia tengah melawak ke? ada rasa aku patut sua kasut depan muka dia x?
p/s: tapi aku betul respek. lelaki malayu aku xpenah jump…

dunia aneh

aku tengok sekarang dunia makin aneh. kalau aku lari sanasini, semua masih tak selamat. lebih perit, aku pernah hampir ditembak. lebih aneh, aku pernah merasa memegang pistol. dan berhempaspulas berlari selamatkan diri.
senapang penuh peluru depan mataku.. diacukan untuk membunuhku.
lantas.. DUMM!!! aku terjaga. ohh, aku mimpi. rasa aneh.

"mimpi adalah kunci untuk kita menaklukkan dunia." -nidji, laskar pelangi-
tp kalau mimpi macam ni, boleh takluk dunia jugak ke? ohh aku ingat aku dah banyak sangat tido siang nie..

tapi sebenarnya baru tengok cite laskar pelangi HAHAH ketinggalan zaman betul.

selamat hari tambah umur untuk adik aku nur sakinah nabilah a.k.a NINAbell, ninabell.. nina membebel. semoga kau cepat kenal dunia.

hari berwarna

salam. harini aku nak kasi ceramah ilmu sikit.kau penah dengar, penah tahu apa itu hari putih?
ummi: ehh harini hari putih kn? amin: a'ah harini 15 hb.. mia: mia xpenah tahu pun ade hari putih. yang mia tahu hari rabu kames jumat sabtu ahad isnin selasa jek. hari putih tu apa?
1. Diriwayatkan juga dari Qatadah bin Milhan (ملحان) r.a. yang menceritakan; “Rasulullah s.a.w. memerintahkan kami supaya berpuasa pada hari-hari putih iaitu hari ke 13, 14 dan 15 di mana baginda bersabda; ‘Berpuasa pada ketiga-tiga hari itu seumpama berpuasa sepanjang masa” (Riwayat Imam Abu Daud).

2. Rasulullah s.a.w. pernah berpesan kepada Abu Zarr r.a.; “Wahai Abu Zarr! Apabila kamu berpuasa tiga hari dari setiap bulan, maka berpuasalah pada hari ke 13, 14 dan 15”. (Riwayat Imam at-Tirmizi. Menurut beliau; hadis ini hasan soheh)

[Hari-hari tersebut dinamakan sebagai “أيام البيض” (hari-hari putih) kerana pada malam-malamnya bulan mengambang dan cerah.] [maklumat lanjut]
.ini baby putih bukan hari putih.
dan datang…

bahasa malayu

salam all. (chewahh tetibe nk all mcm la rating blog tinggi sangat konon sekali baca sampai 700 orang.)
apepun, nak bagitau aku dah sampai malaysia. *BANGGA*
aku xde jetlag sangat pun.. cuma language lag je. bukan ape, kt syria aku kalau tibe3 dengar orang cakap bahasa malayu memang aku toleh kagum kepada yangbercakap. kira aku respek laa.. rasa macam wahh gile hebat orang nie pandai cakap malayu-padahal memang orang malayu pun.
jadinye sekarang kira aku tengah konflik kedudukan la jugak sebab even dah balik malaysia aku tetap macam sikit3 nak tertoleh3 kalau dengar orang cakap bahasa malayu.
paling penting, bahasa malayu aku makin teruk dari duludulu.
p/s: aku pun sampai konflik cemana nak eja 'malayu' tu sebenarnya.