.anakku bukan anakmu.

Friday, February 25

diari


saya minta awak, tolong jaga diri.
saya tau awak sensorang kat sana.
awak rindu saya. saya pun rindu awak.
jadii tolong sangat. jaga diri awak.
saya ni kalau boleh nak sangat pegi sana jumpa awak........
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
tapi saya jauh.

.ini hadiah rindu untuk awak, siti hajar mokri.





p/s: skrg dah lewat malam. saya ngantuk3. garu3 mata terlanggar bulu mata- keras. ohh saya dah pandai pakai mascara..:)

Wednesday, February 23

berkereta

salam'aleyk.

huhh penat.
jalan kaki. nampak bas, naik. lame sikit, turun. jalan lagi. tahan bas, naik. cakap nak benti, turun.

hari3 pun macam tu. letih la..
bukan ape..
macam rindu nak naik kereta...
kancil ke, wira ke, almyvi ke..
atau mana3 kereta..


...macam nie.


OHH TAPI SEKARANG MASA NAK KENA PEGI SEKOLAH RUPANYA. DAH BABAI.

Monday, February 21

berwajah bulat

salam.
(bg salam tiba3 teringat lagu din-din-aladin-naik-motor-xde-lesen-sambungsendiri..)
ok stop.
kali ni aku nk kisahkan lagi tentang hidup aku kat sini.
(lagi3 kisah hidup. bosannn..)
nk baca, sila. xnak, sudah.

aku sekarang kira dah boleh tahan tere la cakap arab stakat
kt pasar nak beli laukpauk buat masak balik nanti.
tapi aku sungguh xfaham.

aku beriya pungpangpungpang cakap arab fushah-ammi semua aku gaul,
sekali dapat pujian..
"ohh orang cina pandai berbahasa arab. kamu bagus."

apakah wehh??
aku melayu la..
setakat mix sikit3, ishh memanglahh..
tapi cakap macam nie, aku beranglah jugak.
hadehhh...


sekarang aku nekad, bila pergi manamana, cakap arab je aku nak bulatkan mata macam nie. biar nampak melayu. setuju?

Sunday, February 13

beremosi

.pergi sekolah. mesti mesti kuat!

Allah, aku tak gagahtabah ni.
Tibatiba rasa macam3 sedih.
Aku mohon, Kau hembuskanlah semangat untuk aku gagahtabah. Aku perlu jadi yang gagahtabah itu.



ehemm, esok ade ujian kat jami'ah. ujian kacang3 je.. tapi doakan la ye. :)


p/s: saja bagitau nama post 'beremosi' sebab saya memang yang ada perasaan itu.

Friday, February 11

kita adalah kita

1. cerita KITA. aku, kau & mereka.


.kita mesti kuat. mesti mesti kuat.


2. cerita beli belah.
bismillah..
kau pernah pergi satu tempat asing, lepastu ada orang asing mintak kau cium.
apa perasaan kau?

tadi aku pergi beli حلويات (manisan) untuk aku supaya aku jadi lebih manis bawak balik rumah.
aku request nk plastik. malas aku nak pegang3, nanti ranap manisan aku.
lepas beli, aku jalan lagi. singgah kedai topup. blablabla sume, then aku dapat topup.
elok je aku nak keluar kedai, pacik kedai tu cakap. "kiss??".
aku pun bangga toleh belakang angkat tangan kanan buat penumbuk pelindung diri bajet gagah.
pakcik kedai tanya, "apehal kau nie?"
aku jawab gagah, "kau tu yang kenapa?"
..................................... "tibatiba mintak aku kiss", sambung aku dalam hati.
penumbuk aku genggam masih nampak gagah.
pakcik buat muka pelik...
"ini haa, kiss (plastik) kau", pakcik tu menghulur.............................


-cerita ini telah dialih daripada bahasa tamil syria menjadi bahasa malaysia-


p/s: aku doa pacik tu xpenah belajar bahasa inggeris walaupun pkataan I dengan You! arghh!!

Wednesday, February 9

perihal orang turki

salam. sebelum apa3 aku mintak maaf siap3 la kalau ade orang turki yang boleh baca ini. aku bukan nk mengutuk, cuma ini yang aku lalui.

lokasi: جامعة أبو نور
situasi: introduction to food's name in arabic language (???)

okeh, dalam kelas. sebelah aku budak turki. budak 13 tahun. aisyah. slow pick-up sikit. biasalah budak kecik. most of the subject aku kne reexplain balik. ahh tapi tak kisah pun, sebab aku kan memang baik suka mengajar..:P

cikgu:
kau tahu ape itu udang??
lantas budak3 melayu semua kata tahu.

cikgu: kau pernah makan udang, wahai budak melayu?

lantas semua budak melayu angguk3 bangga. termasuk aku. tp aku takde la bangga sangat. biasabiasa je.. lepas dari tu aisyah tanya aku,

aisyah: ape itu udang?
aku: blablabla, itu-ini, gedebak gedebuk.. (sambil lukis3 dan buat gaya udang).
kau faham?
aku tanya dia. nak pastikan dia faham.
aisyah: (aisyah angguk. sambil lukis gambar mata kail, hujungnya ada udang.. kott) kau makan udang nie??
muka aisyah pelik.
aku angguk bangga. mestilah. pandai kau, aku kata kat aisyah.
aisyah: yang orang letak kat dalam air, lepas tu ikan makan.. namanya udang kan?
aisyah bertanya yakin sambil buat muka geli-geli sikit
aku tengok balik gambar aisyah lukis. duhh!!

aku: itu bukan udang!! itu CACING!!!
patutlah kau macam geli je tengok aku dari tadi. ciss!!

terpaksa aku bukak kamus dan tengok ape itu cacing dalam bahasa arab...

p/s: oii aku memang takpernah makan cacing ok. aku salah faham. arghh!
p/s II: post ini telah dialih bahasa supaya orang melayu je faham.

"kerana bila mereka terlalu sempurana, aku jadi disisihkan"



Monday, February 7

mari berjimat

.aihh ni org3 aku rindu sgt nie.
salam. ini post promotion untuk pelancongan.

jom. mari. dtg ke syria..
anda boleh jimat sehingga 30% duit gaji anda tidak diusik (kalau kau ade gaji laa).

ini adalah kerana;
1. setiap hari anda dapat makan free merata3. cuma buat muka kesian dan anda akan diberi makan. tapi roti pun sebenarnye cuma 45 lera dah boleh dapat sekilo.
2. peruntukan untuk penggunaan transport sekitar dimashq cuma 10 lera untuk pergi dan balik.
3. penggunaan jam loceng atau alarm clock adalah sama sekali tidak diperlukan. anda boleh bangun dengan mendengar bunyi horn kenderaan yg berkeliaran diluar.
4. anda juga boleh belajar bercakap bahasa arab dengan mudah kerana kebanyakan peniaga adalah guru bahasa arab. الكلمة الإنكليزية محظورة
5. penggunaan aircond yg mahal adalah sangat tidak perlu.
6. air untuk minum disediakan free meratarata.
7. sebelum sampai syria boleh lepak bahrain + jordan dulu.
8. dan lainlain datang sendiri kalau nak tau..

sekian laporan dari saya.
rm 1 = 15 lera.

pakej ini adalah untuk الشتاء (musim sejuk) sahaja..bahrain.

.البحر الميت, jordan.
.halab, syria.
.الجامع الأموي dimashq, syria.

p/s: panggilan untuk alisha, ini hadiah untuk anda..:)