Skip to main content

penjilat ludah sendiri.

bismillah. 
InshaAllah post kali ni biar kau boleh fikir lebih sikit. :)




recently news kat TV especially TV3 banyak sumbing, bersimpang siur, atau dipermudahkan bahasa; KARUT.
siapa kata Malaysia negara demokrasi?
demokrasi celah mana yang mereka maksudkan?
aku cerita tiga (3) benda. aku rungkai sikit. sikit je. lebihnya kau cari bukti, rumus sendiri. jangan jadi bengap sangat.


1. pilihanraya: kalau benarlah kata berdemokrasinya Malaysia nie, pasti pilihanraya jadi Adil dan Bersih. pasti takde orang bersuara lantang membicarakan kes undi hantu dan undi lahanat sekalian. dan pastilah demonstrasi BERSIH 2.0 itu hari betul3 salah. tapi sekarang demonstrasi itu demonstrasi rakyat. demonstrasi ada objektif. ada tujuan. sebab Malaysia kau nie bukanlah demokrasi pun.


2. hak rakyat: setakat nak cakap kau dah peruntukkan banyak duit untuk bukak sekolah, bukak universiti, bagi tajaan MARA JPA GilaPANGkat segala. 
atau kau nak kata kau dah ada banyak syarikat anak3 kau yang berjaya bantu Manusia Malaysia nie, 
baik kau kira balik mana kau pungut duit3 untuk peruntukan ni semua kalau bukan duit rakyat yang bila mereka bersuara kau pekakkan telinga, bila mereka berkumpul kau jadi marah. baik kau takpayah jadi kerajaan kalau amanah besar kau kecilkan. duit rakyat kau salahguna untuk peribadi. bukti dah banyak tapi memang kau pekakkan-telinga, pejamkan-mata. kan? 


3. orang-orang pintar: aku tanya kau, siapa yang kau rasa pintar dikalangan kau KALAU SEMUA YANG BERAGAMA, BERPENDIDIKAN PUN TURUN DEMONSTRASI BERSIH 2.0 ITU HARI? 
takpayah sebut banyak nama; Ust Zamri (mari mengaji) dan sasterawan negara, A. Samad Said. kau nak buat apa dengan mereka? lucutkan jawatan? lucutkan gelaran? kau rasa mereka nie batak jawatangelaranpangkat macam kau ke? tarbiyah kurangla kau nie.


klik. biar kau tertarbiyah.



p/s: jangan amek bulat3 berita TV. aku cadangkan kau baca MK. sekian. :)


Comments

nur hidayah said…
woaa post ida panjang :P
-sha- said…
ini namanya semangat waja. sila kagum. tq. :)
cahayalembut said…
wohho, promote ikram tuu :)

Popular posts from this blog

lebih baik

dari yg berjiwa sgt tulus
CUTI.yeayy!
ummi suruh ida belaja jahit baju kurung.
"sket3 jahit tudung. bukan setiap masa pakai tudung bulat"
tapi ida tidur. dan kne marah.
ohh ummi, bukankah tidur lebih baik dari buat yang bukanbukan??

nurul iman syuhada binti pak itam.
ohh muka beliau sangat bayi.
tp menjengkelkan bila tengok mukanya yg
bersedia-untuk-nangis-setiap-masa.
[nanti ida upload]

pulang dari xrek.
xtawlah ape pangkat snanye.
[fc+kameragirl+kakakcantik+makciksopan+ohh lupa...KODA]
berkenalan dengan abanglong yang sangat baik--> kN cakap.
dan ida rasa, ohh ''sangatbaik-xpernah-buli-ida''
selamat bertemu kembali syazman+hadi = kwn skola.
ida sila belajar untuk jadi sabar sebab dia marahmarah
dekat adik yang makihamun-macamlah-dia-takpernah-makihamun-ish3..
eh memang tapernah pun!!
[nanti update gmbr+video kt fb.KOTT.]


dan masih cuba memahami diri.

Tukar status

Alhamdulillah. I'm Married.



Moga pernikahan ini menjadi titik tolak utk kami membuka semua pintu kebaikan dan pintu syurga. Ameen, InshaAllah.










p/s: detail majlis akan diupdate kemudian. :D

Asmaradana

"Cinta suci tak kenal harta atau rupa. Dari darjat puteri raja hingga hamba.."-Asmaradana, Datin Tiara


Omagadd. Tapi tunang saya pernah cakap dia cuma suka perempuan cantik je sebab tu dia pilih saya. Fufufu~  *muntah-hijau.










p/s: saja nak bagitau dah ada tunang sebenarnya hihi. :D